Система фізичного виховання у спадщині Костянтина Ушинського
Цінний внесок у теорію фізичного виховання зробив видатний український педагог Костянтин Ушинський. Зокрема, він наголошував, що для створення ефективної системи виховання, у якій значне місце відводиться процесу фізичного виховання, необхідною умовою є знання фізіологічних і анатомічних особливостей дитячого організму: “...у педагогіці існує і тепер розділ фізичного виховання, правила якого, щоб бути скільки-небудь позитивними, точними та правильними, повинні бути виведені з широкого і глибокого знання анатомії, фізіології і патології; в противному разі вони будуть схожі на ті безкольорові, пусті і безкореневі по своїй загальності і невизначеності, часто суперечливі, а іноді і шкідливі поради, якими звичайно заповнений цей розділ у загальних курсах педагогіки, написаний не лікарями”.
Зауважимо, що К. Ушинський розглядав організм людини як цілісну систему, що формується під впливом природи й соціального оточення (родина, друзі, суспільство). З огляду на це, важливими чинниками, що впливають на фізичний розвиток особистості, є сприятливі умови життя, праці й відпочинку (повноцінне харчування, режим дня, сон, гімнастичні вправи, ігри тощо). Він зазначає, що фізичне виховання нерозривно пов’язане із трудовим вихованням, оскільки тіло, серце та розум людини вимагають праці. Саме праця в поєднанні з фізичними вправами та гімнастикою зміцнює м’язи, розвиває спритність та кмітливість, підтримує здоров’я дитини загалом.
Згідно з поглядами славетного педагога, ставлення дітей до навчання багато в чому залежить від організації фізичного виховання, оскільки елементарні фізичні вправи, які можна застосувати під час проведення кожного заняття, сприяють концентрації уваги, збуджують нервову систему, підвищують розумову діяльність: “...гімнастика, прогулянки на свіжому повітрі і взагалі все, що зміцнює нерви, запобігаючи в них як млявому, так і роздратованому станові, має більше значення для здоров’я, пам’яті, ніж усі можливі мнемонічні підставки”. Тому він вважав, що одним із основних завдань фізичного виховання є зміцнення нервової системи особистості.
Наріжним каменем у питанні впровадження фізичного виховання в навчально-виховний процес, згідно з поглядами К. Ушинського, був низький рівень знань учителів основних положень певного предмета. Він розробив та теоретично обґрунтував систему знань, які є необхідними для вчителя, котрий займається фізичним вихованням дітей. До змісту фахової підготовки педагогічних кадрів увійшли такі напрями: теоретичні положення фізичного виховання (загальні поняття про фізичне виховання, вивчення фізіологічних особливостей організму, знання нервової й м’язової систем та санітарно-гігієнічних правил, проблеми харчування й організації праці та відпочинку тощо); основи знань про м’язову діяльність (будова м’язів, їх діяльність, значення фізичних вправ для розвитку м’язів й ін.); нервову систему (будова та значення нервової системи для розвитку організму, впив фізичних вправ, розумової діяльності й способу життя на нервову систему).

Коментарі
Дописати коментар