Фізичне виховання в спадщині Олександра Духновича

 

Відомим популяризатором ідей фізичного виховання молоді досліджуваного періоду був визначний педагог, просвітитель, релігійний діяч Олександр Духнович. У його доробку можна знайти багато праць різних жанрів, однак найвідомішою роботою є “Народна педагогія”, у якій міститься низка корисних порад щодо виховання дітей, зокрема й фізичного.

На думку О. Духновича, формування здорового способу життя починається не в школі, а в колі родині. Саме батьки з їхніми звичками, пріоритетами, життєвими цінностями закладають основи здоровя дитини: Посмотріте на дерево, рослоє в лісі: оно прекрасно зросло іздорово єсть, но плод его невкусен. Але закріпіте в молодий лісовий пеньблагородную віточку і привийте осторожно, то дерево, хотя от простоголісового кореня растущеє, будет ніжним уже і принесет благородний плод ібудет поленим хазяїну своєму”.

Невід’ємним складником гармонійного розвитку дитини він вважає фізичне виховання: “Потрібно єсть дітям позволити упражненія тілесния, чтоб они бігали, скакали, на дерево лізли, подати ім. Ігрушки, забавки, напримір: лопту бити, пиги грати, в річкі купатися, по лісу ходити за ягодами, черешнями, грибами, рибки ловити і пр., ибо через такоє упражненіє тіла і дух бодрствуєт, і тіло биваєт лучшоє орудіє духа. Завдяки таким видам вправ та ігор відбувається не тільки фізичний розвиток дитини, а йїїінтелекту, формуваннякругозоруі характеру.

У педагогічних працях О. Духновича можна знайти немало корисних порад щодо формування в дітей гігієнічних навичок як складової частини фізичного виховання. Зокрема, учитель перед заняттям повинен оглянути руки й обличчя учнів, їхній одяг, речі, оскільки тілесна чистота безпосередньо зв’язана з духовною. Тобто педагог розрізняв поняття фізичне здоров’я і духовне здоров’я, які, зі свого боку, не можуть функціонувати окремо, а створюють єдине ціле. Слід відзначити, що О. Духнович значну увагу приділяв питанню праці як важливому засобу фізичного виховання, оскільки вона зміцнює фізичну силу особистості, а також розвиває її розумові здібності.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Цінність спадщини українських педагогів минулого

Система фізичного виховання у спадщині І. Боберського

Система фізичного виховання О. Тисовського